* Genom åren..

Kategori: <3

Satt och kollade på gamla bilder och hittade massa hästbilder från hästar jag tog hand om o från ridskolan.
Den första hästen jag tog hand om hette Mari Rose, Kallades Rosie.
Hon var ett amerikanskt varmblod f.1999
Tog hand dom henne ca 1 1/2 månad.
Fick ett sms av ägaren att Rosie skulle flytta till hennes farbror nån stanns i norrbotten så den hästen har inte inte sätt sedan dess.
Den första hästen jag tog hand om hette Mari Rose, Kallades Rosie.
Hon var ett amerikanskt varmblod f.1999
Tog hand dom henne ca 1 1/2 månad. Fick ett sms av ägaren att Rosie skulle flytta till hennes farbror nån stanns i norrbotten så den hästen har inte inte sätt sedan dess.
men nu är hon tydligen såld till en mindre tjej, så hon har de bra där.
Ett tag efter detta la jag ut en annons att jag ville bli medryttare.
Fick ett svar av en "tjej" som hade 4 hästar i brändön.
vart genast nyfiken så vi åkte dit och provred.
jag skulle ta hand om en häst som hette Mayan, de var bara den hon ville ha hjälp med.
Men efter ett tag där så följde även min kompis anna med och hon fick rida en shettis hon hade som var väldigt busig.
Jag började även rida Skorpan, en mysig ponny som man red barbacka på.
sadeljorden var för kort så ingen sadel blev det.
Både jag och Anna fölg av hon flera gånger.
började känna hästarna väldigt bra och började rida lektioner för en tränare i dressyr.
var väldigt roligt och lärorikt.
Fick även rida Leffe, som var Lindas (ägaren) nordsvensk.
Red lektion på han också. Flög av han en gång på sommaren då han blev rädd och började skena.
under sommaren som kom så hopptränade jag för en tränare från piteå som heter maria.
Hoppade inte mayan utan shettisen skorpan. Gick ganska bra tills hon började tjura och kastade av mig. Linda hoppade mayan.
under samma sommar/vår så flyttade jag och Linda stråla (hennes unghäst) och Mayan till bensbyn för träning en helg. Tränade för en riktigt bra tränare från södra svergie. Dock var underlaget dåligt.
stårla gick ju inte att rida utan linda tömkörde henne och det gick väldigt bra.
Sommaren 2009 åkte jag och Anna på ridläger hos Benita.
Jag tog med Mayan och Anna tog med sin sköthäst Rollo.
Allt gick bra, kliva upp tidigt, hästen mat. Det var som att dom var våra egna.
Rollo och Mayan funkade väldigt bra ihop och gick i samma hage och boxarna brevid varandra.
dom kunde inte vara utan varandra.
4 dagar,2 ridpass om dagen, häslukten som aldrig tog slut, då var man lycklig.
Efter ridlägret lärde jag känna mycket nya personer som jag har kontakt med än.
jag slutade sköta Mayan efter ca 3 månader efter lägret..
Efter över ett år hos Linda så hittade jag lilla Jenta som var ett gammat,litet,tjurit kallblod.
men hon hade nått som inte nån annan häst hade.
på loven hade jag hand om henne varje dag. hon hade säkert 4 medryttare som var studenter och studerade i luleå och åkte hem på loven. så hon var som min på loven.
hon gick inte att sitta upp på utan att tjorvade. men efter att jag hade hon på loven så gick jag ett varv i ridhuset och sedan kunde jag sitta upp hur lätt som helst.
men när studenterna kom tillbax så vart hon arg o agresiv o började sparka.
ägaren tog dit en instruktör som skulle kolla vad de var.
eftersom jag inte har sätt nån rida Jenta så skulle instruktören hoppa upp, men kom inte upp för hon sprang bara runt.
Slutade där för de inte riktigt funkade.
Efter Jenta tog jag ett uppbehåll med att sköta hästar och bara hade ridskolan jag red på.
tävlade o tränade, fastade för en häst som hette Conrad som var en c-ponny som väldigt pigg och gillade att springa.
flög av han nåra gånger, släpades i stigbyglen, men ändå satt jag upp och forsatte hoppa.
på tävlig vägrade han oftast ut sig på ett kryss..
men alla andra hinder gick bra.
under sommaren 2010 stog jag hand om ett varmblod som var knappt riden som kallades "fluffen"
var bara 7år och hade gått/går på trav.
var där ca 1 månad tills dom flyttade hästen.
Och nu har jag lilla Dina som är ett varmblod på va 20 år (?) jag trivs med jätte bra med henne!
hon har dock varit skadad ganska länge, men nu håller vi på att sätta igång henne.
Lite övriga hästar som jag har ridit.


Tog en tur i highchaparall på en unghäst som var väldigt busig.

Tito, en häst på ridskolan.
Kommer inte ihåg vad hästen heter men det var hos elvira jag red den.
på ett av mina första ridläger hos benita.
Blev ett långt inlägg men de var värt minnerna.
Kommentera gärna.

Kommentarer

  • VIKTOR FRISK BLOGG säger:

    Jag tänkte ställa en fråga : Vad tycker du om killar som bär hatt? Är det inne eller ute? Tror du jag kan köra på det? Kolla min blogg så ser du bilden jag har hatt lite längre ner!

    2011-02-21 | 15:00:01
    Bloggadress: http://www.viktorfrisk.com
  • Louise (fotoblogg) säger:

    Kul att få läsa!

    2011-02-21 | 21:54:48
    Bloggadress: http://wizy.blogg.se/

Kommentera inlägget här: